EDITOINTI LIGHTROOMILLA

18.25


Ihan siis first of all, kuvasin nämä kuvat mun Canon 1200D kameralla ja objektiivina Sigman 18-35mm f/1.8 ja objektiivi on koululta lainassa. En ole vielä mikään ekspertti kuvaeditoija tai edes valokuvaaja, mut rakastan valokuvausta ihan älyttömästi ja oon ihan super onnellinen ja kiitollinen mun koululle et sain lainata tuota putkea omaan käyttöön. En myöskään haluu kuulla valitusta siitä et mulla on 1200D eikä esim 70D. En tiiä miks harrastelijalla tarttis heti olla kamera parhaimmasta päästä kun jo itse pelkästään tällä Sigman objektiivilla sain tosi hienoja kuvia omasta mielestäni vaikka tietyt arvot kuvia ottaessa saattaiskin olla alhaisemmat jossain toisessa "paremmalla" kameralla ottaessa kuin tolla mun 1200D:llä.


Haluan tällä postauksella tulla kertomaan pari tärketä juttua joiden avulla oon ite saanut otettua näinkin "halvalla" kameralla ihan kelpo kuvia joita voin julkaista esim Instagramiin hyvillä mielin.
Ensimmäinen tärkeä asia on se että jos sulla on käytössä järjestelmäkamera niin kuvaa kuvat RAWina eikä normaaliin tapaan jpeg-kuvina. Ja tämä siksi, että jos kuva jotenki epäonnistuu esim yli- tai alivaloittuu niin Lightroomissa sen kyseisen kuvan "pelastaminen" onnistuu yllättävän kivuttomasti. Ja kuten noista kahdesta ensimmäisestä kuvasta huomaatte, niin jo pelkät värimuunnokset on helposti toteutettavissa.



Tossa on nyt kaksi tosi ylivalottunutta ja puhkipalanutta kuvaa ja näette varmasti miten hyvin pelkästään lightroomilla sain nämä pelastettua. Ite tykkään Lightroomin helppoudesta tosi paljon. Käytin noiden kuvien pelastamisessa just saturaatiota ja contrastia sekä otin pois highlightit ja varjot ja vaikka mitä ja tottakai värisäädöt kaiken päälle.


Mun lemppari editti on kyl tässä. Siis en tajua itekkään että miten, mutta siis tää fillari-kuva oli tosta asfaltista niin puhkipalanut et aattelin et ei mahiksii pelastaa enään, mut olin väärässä. Just look at it.


Ja  tässä viimeisessä kuvassa näettekin et sitten kun alkuperäinen kuva onnistuu jo hyvin niin editointi on simppeliä ja tosi nopeaa. Ja tuossa ylläolevassa kuvassa näettekin et mitä kaikkii Basic-asetuksia Lightroomissa löytyy ja ite editoidessa käytän pääosin just noita Basic- ja Color-asetuksia.

Kommentoikaa alle jos haluutte joskus nähdä vähän tarkemmin miten mä editoin vaikka jonkun "ongelmakuvan" tms. Voisin ihan mielelläni kertoa vaikka varmasti omassakin työskentelyssä on parantamisen varaa. Photoshop lisäeditoinnista voin kertoa teille sitten kun itsekkin edes ymmärtäisin siitä enemmän. :D
Anteeksi epäselkeestä postauksesta, oon vähän ruosteessa et miten näitä kirjoitettiinkaan kun en oo niin pitkiin aikoihin kirjottanu mitään tämmöstä tekstiä.

P.S. Päivän valokuvasaldoa voi seurata mun valokuvaus insta-tilillä joka on @erikalampi.photography .

You Might Also Like

0 tähdenlentoa